Syftet med studien är att undersöka vilken inverkan en forskningscirkel, anordnad av Högskolan i Kristianstad, har på deltagarnas uppfattningar om relationskompetens samt vilken inverkan denna process haft på deras pedagogiska praktik. En kvalitativ forskningsmetod har använts för insamlandet av data. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med deltagarna via Teams. Resultatet har analyserats med en tematisk analys. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i relationell pedagogik. Mer specifikt analyseras studiens dataunderlag med stöd av Relationskompetensmodellen. Resultatet av den tematiska analysen belyser två teman: 1. Synliggöra och bekräfta relationsarbetets betydelse, 2. Ett gemensamt språk. Studien visar att deltagandet i forskningscirkeln har stärkt deltagarnas förståelse för relationskompetens och bidragit till ett mer reflekterande och medvetet förhållningssätt i mötet med elever med NPF. Genom kollegialt lärande, gemensamt språk och prövande av nya strategier har deltagarnas pedagogiska praktik utvecklats. Verksamheten har dessutom implementerat forskningscirkelns arbete i sitt fortsatta lärande, vilket stärker en inkluderande lärmiljö och gynnar elevernas utveckling.
- Specialpedagogiskt program
- Pedagogiskt arbete (50304)
I gränslandet mellan närhet och distans: Lärares relationskompetens i mötet med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Lundin, M. (Författare), Näsberg, A. (Författare). 2025-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå