Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar pedagoger har om inkludering i samband med måltider i förskolans verksamhet. Studien har sin grund i en kvalitativ forskningsansats där det har genomförts semistrukturerade intervjuer med fem verksamma förskollärare. Studien berör tre forskningsfrågor: Vilka uppfattningar har förskollärare om begreppet inkludering, Hur beskriver förskollärare sina pedagogiska idéer kring måltider i förskolan? och Hur resonerar förskollärare kring inkludering under måltider med avseende på barn i behov av särskilt stöd? Resultatet har analyserats utifrån teorin KASAM – känsla av sammanhang. Vidare har resultatet diskuterats utifrån aktuell forskning, litteratur och styrdokument. Resultatet visar en gemensam förståelse för begreppet inkludering. Resultatet visar flera strategier för inkludering vid måltider samt att förskollärare ser måltidens didaktiska potential, men att det inte avsätts tid till att planera den. Det blev synligt att TAKK och bildstöd är de vanligaste verktygen för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i måltider. Studiens slutsats är att inkludering har ett centralt fokus i förskolan och att förskollärarna ser begreppet som ett förhållningssätt där alla ska få vara delaktiga i verksamheten. Det framgår dock att inkludering inte aktivt arbetas med under måltider för att öka samtalsengagemang och sociala relationer.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Annika Bondesson (Handledare), Hanna Sepp (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator) |
---|
- Förskola
- inkludering
- måltider
- barn i behov av särskild stöd
- AKK
”I grunden handlar det om att känna en känsla av sammanhang”: En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om inkludering i samband med måltider i förskolan
Larsson, K. (Författare), Olsson Holtestam, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå