Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur 18–19-åringar värderar karriär. Detta görs utifrån de tre begreppen; autenticitet, balans och utmaning och det mångriktade karriärbegreppet. För att kartlägga och förstå värderingen av karriär används en kvantitativ och en kvalitativ undersökningsmetod. Urvalsgruppen är gymnasieelever i södra Sverige. Studien bidrar till karriärforskning i svensk kontext och bland unga som är på väg in på arbetsmarknaden, vilket inte i stor utsträckning har undersökts tidigare. Begreppen autenticitet, balans och utmaning i KCM var relevanta för urvalsgruppen, där autenticitet värderas högst. Studien presenterar nya infallsvinklar som nyanserar 18-19-åringars värdering av karriär i förhållande till KCM. Studien visar att 18–19-åringars definition av karriär är i linje det mångriktade karriärbegreppet.
Tilldelningsdatum | 2016-maj-04 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ulf Ericsson (Handledare) & Sören Augustinsson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Personal- och arbetslivsprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Arbetslivsstudier (50903)