Studien har haft som syfte att undersöka förskollärares erfarenheter gällande undervisning utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv, med fokus på I Ur och Skur-förskollärare. I Ur och Skur är ett koncept och en pedagogik som grundar sig i Friluftsfrämjandet och en växelverkan mellan olika miljöer för att bidra till lärande hos barn. Utifrån förskollärares erfarenheter av utomhuspedagogisk undervisning gjordes en kvalitativ undersökning med semistruktuerade intervjuer. Förskollärarna som deltog i studien är verksamma inom förskolor som har I Ur och Skur Utveckling AB som huvudman. Intervjuerna genomfördes online då förskolorna hade stor geografisk spridning. Aspekter som växelverkan mellan miljöer, upplevelsebaserat lärande, platser för lärande och förskollärarens roll i undervisning är några av de centrala faktorer som synts i resultatet. Intervjuerna har kategoriserats och analyserats utifrån fyra av utvecklingspedagogikens begrepp: lärandets akt, lärandets objekt, metakognitiva samtal och erfarande. Utvecklingspedagogiken har använts som ett verktyg för att förstå resultatet. Med hjälp av förskollärarnas erfarenheter har vi skapat en bild av de möjligheter och begräsningar som kan finnas samt hur man kan ta sig an undervisning utomhus med bästa möjliga effekt.
"I Ur och Skur: En kvalitativ studie om I Ur och Skur-förskollärares erfarenheter av undervisning utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv"
Hemberg, E. (Författare), Grigane, E. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå