”Ibland är vi så styrda här på förskolan på något vis”
: pedagogers medvetenhet om den styrning som de utövar i den fria leken

  • Madelen Ek
  • Sara Möllerström

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att studera den styrning som sker i den fria leken på förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt är Michel Foucaults tankar om makt och styrning. Den forskning som tidigare gjorts inom området har bland annat påvisat att barnens fria lek inte är fri från styrning från pedagogerna. Bland annat miljön och materialet på förskolan kan komma att påverka barnen i deras fria lek. Även hur pedagogerna samtalar med barnen kan ha en inverkan på hur den fria leken kan komma att se ut. I studiens empiriska del används en kvalitativ metod då det är pedagogers uppfattningar som kommer att undersökas. Metoden kallas stimulated recall och är en metod där olika metoder används, här används videobservationer och uppföljande intervjuer. Först genomförs videobservationerna av den fria leken, vilka klipps ihop till en film, som pedagogerna får se och kommentera i uppföljande intervjuer. Studien genomförs på en förskola, men på olika avdelningar, på en mindre ort i södra Sverige. Slutsatserna av studien är att pedagogerna, under reflektioner med hjälp av inspelat videomaterial, är medvetna om den styrning som sker i den fria leken. Pedagogerna styr barnen genom att normalisera dem mot det som förväntas av barnen från samhället.

    Tilldelningsdatum2011-maj-02
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCharlotte Tullgren (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • foucault
    • fri lek
    • makt
    • normalisering
    • pedagoger

    Citera det här

    '