Abstract
Dagens lärare kommer med största sannolikhet stöta på elever med olika svårigheter, bland
annat ADHD. Förståelse och en ökad kompetens är viktigt för att inkludera och anpassa
undervisningen för alla. Forskning kring flickor med ADHD är enligt Nadeau, Littman och
Quinn (1999) bristfällig och pojkar får mer uppmärksamhet än flickor.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur flickor med ADHD har upplevt skolsituationen
och undervisningen i Idrott och hälsa i grundskolan, samt hur de mådde i skolan. För att
besvara syftet intervjuades fyra flickor med ADHD i åldrarna 14- 20. Resultatdelen delades
in i kategorier efter vår problemformulering, där flickornas uttalande sammanfattades i
underrubriker. Dessa rubriker är diagnos, upplevt stöd i skolan, välbefinnande och
kamraternas betydelse samt undervisningen i Idrott och hälsa.
Det resultat som framkommit i uppsatsen är att merparten av flickorna upplever skolan som
jobbig och meningslös, fast på olika sätt. Flera av flickorna i undersökningen upplever sig
själv som speciella, annorlunda och att de inte är som alla andra. I vår undersökning så finner
vi att flickorna inte hade några motoriska svårigheter vad de själva kunde utmärka under
undervisningen i Idrott och hälsa. Att vara fysiskt aktiv underlättade deras
koncentrationssvårigheter, då de fick möjlighet att komma bort från de teoretiska ämnena
som krävde stort fokus och stillasittande.
Tilldelningsdatum | 2011-sep.-13 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Hanna Sepp (Handledare), Ann-Marie Andersson (Handledare) & Jerry Rosenqvist (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- adhd
- flickor
- idrott och hälsa
- skola
- välbefinnande