”Ibland vill jag ha någon som står och skriker mig i örat och ibland vill jag att det ska vara knäpptyst”
: en intervjustudie om hur flickor med ADHD upplever skolan och undervisningen i Idrott och hälsa.

  • Sara Nilsson
  • Sofie Herdmo

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Dagens lärare kommer med största sannolikhet stöta på elever med olika svårigheter, bland

    annat ADHD. Förståelse och en ökad kompetens är viktigt för att inkludera och anpassa

    undervisningen för alla. Forskning kring flickor med ADHD är enligt Nadeau, Littman och

    Quinn (1999) bristfällig och pojkar får mer uppmärksamhet än flickor.

    Syftet med uppsatsen är att undersöka hur flickor med ADHD har upplevt skolsituationen

    och undervisningen i Idrott och hälsa i grundskolan, samt hur de mådde i skolan. För att

    besvara syftet intervjuades fyra flickor med ADHD i åldrarna 14- 20. Resultatdelen delades

    in i kategorier efter vår problemformulering, där flickornas uttalande sammanfattades i

    underrubriker. Dessa rubriker är diagnos, upplevt stöd i skolan, välbefinnande och

    kamraternas betydelse samt undervisningen i Idrott och hälsa.

    Det resultat som framkommit i uppsatsen är att merparten av flickorna upplever skolan som

    jobbig och meningslös, fast på olika sätt. Flera av flickorna i undersökningen upplever sig

    själv som speciella, annorlunda och att de inte är som alla andra. I vår undersökning så finner

    vi att flickorna inte hade några motoriska svårigheter vad de själva kunde utmärka under

    undervisningen i Idrott och hälsa. Att vara fysiskt aktiv underlättade deras

    koncentrationssvårigheter, då de fick möjlighet att komma bort från de teoretiska ämnena

    som krävde stort fokus och stillasittande.

    Tilldelningsdatum2011-sep.-13
    OriginalspråkSvenska
    HandledareHanna Sepp (Handledare), Ann-Marie Andersson (Handledare) & Jerry Rosenqvist (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • adhd
    • flickor
    • idrott och hälsa
    • skola
    • välbefinnande

    Citera det här

    '