Abstract
I denna studie är syftet att genom en diskursanalys undersöka hurfritidshemspersonalens förhåller sig till icke-konventionella metoder i
lärandemiljön, samt specifikt undersöka vilken användbarhet och mening de
tillskriver metoden. Metoden för analysen innefattar semistrukturerade
fokusgruppsintervjuer med fritidshemspersonal. Resultatanalysen indikerar att
personalen initialt är positivt inställd till dessa metoder, men att de snabbt börjar
ifrågasätta och belysa de negativa aspekterna när de upplever bristande erfarenhet
och komplexiteten av ämnet.
Diskursen belyser att bristande förberedelse, utbildning och resurser minskar
förmågan att försvara icke-konventionella metoder, inklusive gamification, mot
externa påverkansfaktorer. Studien betonar även de utmaningar
fritidshemspersonal möter när de försöker implementera dessa metoder och
understryker vikten av att skapa gynnsamma förutsättningar för deras framgång.
För att förbättra personalens attityder och underlätta en lyckad integration av ickekonventionella
metoder, särskilt gamification, är betoning lagd på att erbjuda
adekvat utbildning och stöd.
Studien ger även insikter i den komplexa rollen och arbetsmiljön som lärare inom
fritidshem har, som ofta innebär att de har flera roller under en arbetsdag. Även
denna komplexitet har påverkan på personalens syn om nya icke-konventionella
metoder. Dessutom påverkar olika aktörer som rektorer, lärare, personal,
vårdnadshavare och aktuell forskning verksamhetens utformning och utveckling
På grund av bristande resurser och tidsbegränsningar blir det svårt för personalen
att försvara den nya metodens relevans, vilket riskerar en minskad status för
fritidslärarna och verksamheten. Den dominerande diskursen bland personalen är
negativ och kritisk, och den negativa diskursen blir en maktfaktor som riskerar att
påverka elevernas utbildning.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Thomas Clementson (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Icke-konventionella metoder
- Gamification
- Fritidshem
- Diskursanalys
- Motstånd
- Utveckling
- Makt
- Utmaningar