Inkludering av elever i behov av särskilt stöd
: en undersökning av pedagogers förhållningssätt till inkludering

  • Maria Pettersson
  • Annette Sjöstrand

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Bakgrunden till denna uppsats uppkom under våra praktikperioder, då elever i behov av särskilt stöd lämnade klassrummet för att gå till specialpedagog. Varför de eleverna var tvungna att lämna klassrummet fick vi aldrig veta. Därav skapades denna uppsats med syftet att belysa pedagogers förhållningssätt till inkludering för de elever som bedöms vara i behov av särskilt stöd. Med detta syfte fanns huvudfrågan; hur förhåller sig pedagoger i förskoleklass och i grundskolan till inkludering av elever i behov av särskilt stöd i klassrumssituationer? Fyra intervjuer i fyra olika verksamheter genomfördes i ett försök att få svar på vår fråga. Resultatet blev att alla pedagoger utom en arbetar för ett inkluderande arbetssätt. Pedagogerna uppger samtidigt att det är svårt att hålla alla elever inkluderade i klassrummet, framförallt de utagerande eleverna. Samma pedagoger menar att möjligheten till att arbeta inkluderande begränsas av verksamheternas strama ekonomi.

    Tilldelningsdatum2014-jan.-27
    OriginalspråkSvenska
    HandledareHelena Sjunnesson (Handledare)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • ekonomiska begränsningar
    • elever i behov av särskilt stöd
    • för och mot inkludering
    • pedagogers förhållningssätt

    Citera det här

    '