Syftet med examensarbetet är att öka förståelsen för hur fritidshemslärare resonerar kring specialpedagogik för att främja en inkluderande pedagogisk verksamhet i fritidshem. Studien undersöker vilka specialpedagogiska möjligheter och utmaningar lärarna upplever när de anpassar verksamheten för alla elever, samt vilka specifika anpassningar som anses lämpliga för att skapa en inkluderande miljö. Respondenter valdes bland fritidshemslärare och intervjuer genomfördes med tio deltagare från sex fritidshem i två svenska städer. Datainsamlingen skedde via intervjuer, som dokumenterades noggrant med ljudinspelningar och anteckningar. Forskningsetiska principer följdes genom informationsbrev och samtyckesformulär. Resultatet visar att fritidshemslärare ser både möjligheter och utmaningar i att skapa en inkluderande miljö. De poängterar vikten av mindre elevgrupper och anpassade lokaler men lyfter fram att bristande resurser och stora elevgrupper påverkar arbetet negativt. Samarbetet med specialpedagoger anses värdefullt för kontinuitet i stödet, men det finns utmaningar i form av otillräckligt specialpedagogiskt stöd och råd som ofta är fokuserade på skolmiljön snarare än fritidshem. Anpassningar som bildstöd och individuella lösningar är centrala verktyg, medan fortbildning och stöd efterfrågas för att möta elevernas varierande behov bättre. Inkludering ses som en komplex men viktig uppgift som kräver flexibilitet, tålamod och samarbete. Lärarna understryker betydelsen av ett gott samarbete med kollegor, specialpedagoger och vårdnadshavare för att skapa en helhetssyn på elevens behov, samt relationsskapande med eleverna. Samtidigt efterfrågas mer stöd från skolledningen för att prioritera och förstå fritidshemmets uppdrag.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Fritidshem
- Inkludering
- Lärare i fritidshem
- Specialpedagogik
- Specialpedagogiska anpassningar
- Kollegialt samarbete
Inkludering i fritidshemmet: Om specialpedagogiska anpassningar i fritidshemmet
Abou-Chakra, K. (Författare), Majvall, J. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå