Inre och yttre motivation till träning
: en kvalitativ studie bland regebundet aktiva kvinnor

  • Johanna Jonsson

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Bakgrund: Regelbunden träning är viktig för både fysiskt och psykisktvälbefinnande. För att bibehålla en regelbundenhet i träningen krävs det ettengagemang och en motivation. En person kan motiveras av både inre ochyttre faktorer beroende på personens intresse. Trots att människor tenderaratt vara mer stillasittande, tycks intresset för träning och hälsa öka. Inteminst syns detta på sociala medier, där bilder och inlägg medträningsbudskap förmedlas frekvent. Syfte: Studiens syfte är att undersökavad kvinnor i åldern 18-25 uppger motivera dem till regelbunden träning. Ettdelsyfte är att undersöka hur kvinnorna upplever att användandet av socialamedier med träningsbudskap påverkar deras träningsmotivation. Metod: Sexsemistrukturerade intervjuer genomfördes med kvinnor i åldern 18-25 somvar regelbundet aktiva inom styrketräning respektive lagsport. Intervjuernaanalyserades med hjälp av innehållsanalys där kodnamn bildade sexkategorier som belyste vad som motiverade till träning. Resultat:Respondenterna uppgav att de motiverades främst av att få kännatillfredsställelse vid utförandet av aktiviteten. De motiverades även avglädje, vilket de upplevde genom att ta sig an utmanande uppgifter och att fåutvecklas inom sin träning samt att få träna i gemenskap med andra. Hälsoochutseenderelaterade faktorer var en motiverande faktor blandrespondenterna. Användandet av sociala medier med träningsbudskap kundebidra till ökad träningsmotivation. Konklusion: Motivationen till träningkunde variera för respondenterna, då de visade att de drevs av både inre ochyttre faktorer. De inre faktorerna var viktigast för ett regelbundetträningsbeteende medan de yttre visade sig vara viktiga vid de perioder desaknade lust till träning.

    Tilldelningsdatum2015-maj-22
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnn-Christin Sollerhed (Handledare), Atika Khalaf (Examinator) & Bo Nisson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Folkhälsopedagogiskt program

    Högskolepoäng

    • 30 hp

    Nationell ämneskategori

    • Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)

    Nyckelord

    • kvinnor
    • fysisk aktivitet
    • träning
    • sociala medier
    • inre motivation
    • yttre motivation

    Citera det här

    '