Inte utan min slöja
: en studie i hur gymnasielärare upplever religiösa konflikter/kulturkrockar i skolan

  • Ida Ekdahl

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med uppsatsen är att belysa lärares åsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger på konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, på grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anländer flest invandrare från det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielärare deltog i en enkätundersökning angående deras attityder kring frågor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lärare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade även en lärare och samordnare på IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och åsikter, då detta är områden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har även hon svarat på frågor om slöjförbud i den svenska skolan. Jag bad även islamologen Jan Hjärpe att ta ställning i samma resonemang.

    Tilldelningsdatum2009-dec.-10
    OriginalspråkSvenska
    HandledarePer-Ola Holmquist (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • kulturkrockar
    • religiösa konflikter
    • gymnasieskolan
    • lärare
    • islam
    • slöja
    • burka
    • religiösa huvudbonader

    Citera det här

    '