Abstract
Syftet med uppsatsen är att belysa lärares åsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger på konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, på grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anländer flest invandrare från det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielärare deltog i en enkätundersökning angående deras attityder kring frågor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lärare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade även en lärare och samordnare på IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och åsikter, då detta är områden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har även hon svarat på frågor om slöjförbud i den svenska skolan. Jag bad även islamologen Jan Hjärpe att ta ställning i samma resonemang.
Tilldelningsdatum | 2009-dec.-10 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Per-Ola Holmquist (Handledare) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)
Nyckelord
- kulturkrockar
- religiösa konflikter
- gymnasieskolan
- lärare
- islam
- slöja
- burka
- religiösa huvudbonader