Under 2023 ökade användningen av AI-tjänster som ChatGPT och DALL-E, vilket förväntas omforma arbets-, kommunikations-, hälso- och utbildningsstrukturer. AI-tekniken har potential att uppnå utbildningsmål enligt Agenda 2030, men riskerar samtidigt att öka social ojämlikhet om den inte blir tillgänglig för alla. Att AI-tjänster kan stödja studenter råder inga tvivel om medan forskningen om stöd till lärare är begränsad. Kunskapsutveckling och deltagande i AI-utveckling är avgörande för lärare. Syftet med denna studie är att teoretiskt underbygga och konceptualisera ett designkoncept, baserat på Blooms digitala taxonomi, för att undersöka hur högskolelärare kan stödjas i förståelsen och användningen av AI-tjänster i undervisningen. Metoden som använts i studien är konceptdriven designforskning enligt Stolterman och Wiberg (2010). Baserat på tidigare forskning kring AI och högre utbildning utvecklades ett designkoncept med syftet att stödja högskolelärares progressiva lärande kring AI-tjänster. Studien kommer fram till att högskolelärare är positivt inställda till en guidande process och kan se nyttan i att kombinera Blooms digitala taxonomi med TAC-modellen. Det är också viktigt att designkonceptet är tillräckligt enkelt att ta till sig för lärare med mindre teknisk vana och att användandet motiveras av ett tydligt behov.
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (50804)
- Digital design
- AI inom högre utbildning
- Blooms digitala taxonomi
- Konceptdriven designforskning
Integrering av AI-tjänster inom Högre Utbildning: En Guide baserad på Blooms Digitala Taxonomi
Plato, E. (Författare), Höök, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen