Abstract
Denna studie avser att belysa flickors och pojkars möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i naturvetenskap samt vad jämställdhet i skolan innebär för elever i gymnasieskolan.
Det empiriska materialet har inhämtats genom intervjuer och observationer vid en gymnasieskolas samhällsvetenskapliga program. Studien innefattar intervjuer med tre gymnasielärare och elva gymnasieelever samt observationer i tre klasser.
Resultatet visar att den laborativa delen inom naturvetenskapen kännetecknas av att eleverna väljer att arbeta med en vän. Ofta är det vänner av samma kön. Eleverna är positivt inställda till laborationer då dessa tillfredställer deras behov av frihet och självständighet. Resultaten visar även att elever upplever att läraren fördelar frågor jämnt i klassen och att läraren har tid till dem var och en. Observationerna visar dock att pojkar procentuellt får fler frågor än flickor. För eleverna är jämställdhet i skolan att alla elever får samma behandling, att elever får rättvisa betyg samt att alla elever får lika mycket utrymme i klassrummet. Eleverna i denna studie förmedlar en bild av att det ska råda jämvikt i skolan, det vill säga att alla elever ska väga lika tungt.
Tilldelningsdatum | 2009-feb.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)