Abstract
Tidigare forskning kopplat till arbetsrelaterad hälsa hos pedagogisk personal fokuserar främst på det patogena perspektivet gällande vad som påverkar den pedagogiska personalens ohälsa på arbetsplatsen. Det är dock av vikt att kompletterande studier görs utifrån ett salutogent perspektiv, där det undersöks vad som får personalen att må bra på sin arbetsplats och känna motivation att stanna inom verksamheten, så att dessa resurser kan stärkas. Detta är av vikt både ur ett samhällsperspektiv, ekonomiskt perspektiv, personal- och elevperspektiv, men framför allt ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv.Studien har riktat sig mot det salutogena perspektivet utifrån Antonovskys teori Känsla av sammanhang (KASAM). I studien undersöktes vilka resurser och företeelser som främjar hälsa hos pedagogisk personal inom grundskolans verksamhet, och detta presenterades utifrån KASAM tillsammans med hälsofrämjande verksamhetsutveckling.
Studien har utgått från en kvalitativ metod med deduktiv ansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts, analyserats och tolkats för att sedan framställa ett resultat av studiens syfte. Resultatets tema blev ”KASAM hos pedagogisk personal inom grundskolans verksamhet”. Studiens kategorier blev: Arbetsrelaterade resurser och företeelser som främjar meningsfullhet, Arbetsrelaterade resurser och företeelser som främjar hanterbarhet, Arbetsrelaterade resurser och företeelser som främjar begriplighet och Hälsofrämjande verksamhetsutveckling. Beskrivningar av de resurser och företeelser som påverkar pedagogisk personals hälsa tas upp i resultatet, men även verksamhetsutveckling utifrån behovsidentifiering och önskan om insatser. Resultatet visade att informanternas känsla av meningsfullhet var mycket stark, men att känslan av hanterbarhet många gånger var låg. Stöd från kollegor och ledning, bra relationer, och att följa elevernas utveckling var företeelser som främjar arbetsrelaterad hälsa hos den pedagogiska personalen inom grundskolans verksamhet. För att förbättra arbetssituationen för den pedagogiska personalen behövs dock flera beteendeförändringar inom skolan som verksamhet. Därutöver behöver studier göras som tar hänsyn till en bred målgrupp i form av all pedagogisk personal.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Petra Nilsson Lindström (Handledare) & Marie Nilsson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Folkhälsovetenskap, global hälsa och socialmedicin (30311)
Nyckelord
- hälsa
- välbefinnande
- arbetsrelaterad hälsa
- pedagogisk personal
- salurogenes
- grundskola
- KASAM