Forskning visar att ett stort antal barn och vuxna har matematikängslan, vilket påverkar deras lärande och prestationer i matematik negativt. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap och få ökad förståelse för hur matematiklärare och speciallärare med inriktning mot matematik på högstadiet erfar och förhåller sig till matematikängslan. Studien är baserad på intervjuer av en semi-strukturerad karaktär där tre verksamma speciallärare och tre verksamma matematiklärare har deltagit. Speciallärarna och lärarna erfar att dåligt självförtroende, elevers negativa uppfattning om sin förmåga i matematik, fast tankesätt och kognitiva svårigheter utgör orsaker till elevernas matematikängslan. Dessa orsaker medför att eleverna utvecklar ett undvikande beteende som är en stor utmaning och hinder i lärmiljön. Resultatet visar att speciallärarna och lärarna uttrycker att det är viktigt att stärka elevernas självförtroende för att de ska övervinna sin matematikängslan. Flertalet av de stödåtgärder/anpassningar som lärarna vittnar om syftar till att stärka elevernas självförtroende. Studiens resultat visar att undervisningen behöver utvecklas till att bli mer konstruktivistisk för att förebygga matematikängslan. Konstruktivistisk undervisning kännetecknas av att elever utvecklar kunskap när de är aktivt engagerade i verklighetsbaserade uppgifter i stället för att passivt ta emot kunskap. Fokus är på processen dvs. elevens lärande och förståelse i stället för att få rätt svar. Det innebär att specialläraren inom matematik har en viktig funktion att handleda lärare för att etablera sociala normer och utveckla undervisningen. Det handlar om att ge råd och stöd till lärarna i att etablera ett tryggt socialt klimat och verklighetsbaserade uppgifter som bygger på elevernas intressen.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Sarah Rangstrand Hjort (Handledare), Cecilia Segerby (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator) |
---|
- förebygga
- högstadiet
- matematiklärare
- matematikängslan
- speciallärare
”Jag brukar kalla dem avoider”: En kvalitativ studie om matematiklärare och speciallärare i matematiks tankar om matematikängslan
Andersson, C. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Magisterexamen