Jag får stöd i skolan, men hur blir det på fritids?
- en studie om hur fem fritidslärare förhåller sig till elever i behov av särskilt stöd

  • Johan Andersson
  • Josefine Schrewelius

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med uppsats är att studera hur fritidslärare förhåller sig till elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. Med utgångspunkt i syftet har vi presenterat en forskningsbakgrund där vi lyfter elever i behov av särskilt stöd och hur de behandlats av samhället sedan 1842. Men vi redogör även för fritidshemmets framväxt och dess betydelsefulla uppdrag för elevers utveckling och lärande. Detta för att skapa en grund för den kvalitativa studie som senare genomförts med hjälp av intervjuer och ljudinspelning.

    Resultatet visar att fyra av våra fem respondenter upplever att informationen mellan skolan och fritidshemmet är knapphändig gällande elever i behov av särskilt stöd. I vårt resultat blir det också synligt att alla våra respondenter vill göra sitt bästa för att kunna bemöta sina elever på bästa sätt. Trots detta så är det många fritidslärare som talar om att stöttning och hjälp från specialpedagoger, samt att samarbetet mellan klasslärare och fritidslärare skiljer sig åt beroende på vilken dialog de har med varandra.

    Tilldelningsdatum2015-jun-10
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKenny Schylander (Handledare) & Anna Linge (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • fritidslärare
    • fritidshem
    • elever i behov av särskilt stöd
    • en skola för alla
    • sociokulturell teori

    Citera det här

    '