Abstract
Studien handlar om elevers självskattningar kring läsförståelse i årskurs 3. I denempiriska undersökningen samlades material in då eleverna fick självskatta sina
kunskaper innan och efter en läsförståelseuppgift. Materialet analyserades och
diskuterades utifrån en fenomenografisk ansats med Banduras begrepp självtillit
och två av Langers fem faser. Metoden i studien är en mixed methods där både
kvalitativa och kvantitativa metoder används. Materialet till
självskattningsuppgifterna skapades med inspiration från Skolverkets
självbedömningsuppgift. Texten är tagen från ett gammalt nationellt prov i årskurs
3. Textuppgifterna gjordes utifrån Langers faser och besvarades rimligt av
eleverna. Resultatet visade att eleverna som skattade sig högt även hade ett högt
resultat på läsförståelseuppgiften. Resultatet visar även att några elever inte har
förstått bildens betydelse till en text. Slutsatser i undersökningen var att det finns
många faktorer som spelar roll för hur elever klarar av en uppgift. Faktorer kan
vara textens nivå, motivation och deras egen självtillit. Vi kan inte i
undersökningen dra några slutsatser till flera faktorer som kan påverka. Vi kan
inte heller generalisera våra resultat.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Simone Löhndorf (Handledare), Yair Sapir (Handledare) & Petra Magnusson (Handledare) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- självtillit
- överblicksfasen
- orienteringsfasen
- upplevelser
- fenomenografi
- läsförståelseuppgif