Jag kan alltså finns jag!
Om praktisk kunskap i bild- och slöjdundervisningen på gymnasiesärskolans individuella program

  • Marie Wetterstrand

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Den praktiska kunskapen synliggörs inte i lika stor utsträckning som den teoretiska,

    och vikten av praktiska kunskaper för ungdomar med utvecklingsstörning

    uppmärksammas sällan.

    Uppsatsens syfte är därför att undersöka den praktiska kunskapen i praktisktestetiska

    ämnen på gymnasiesärskolan samt att verka för att synliggöra denna

    praktiska kunskap och dess mervärden. Uppsatsen ger en översikt av vad praktisk

    kunskap är, vilka diskurser som finns kring praktisk kunskap idag, samt fakta om

    utvecklingsstörning och särskola, och skapande i praktiskt-estetiska ämnen.

    Genom att göra två semistrukturerade intervjuundersökningar, en med en grupp

    pedagoger som undervisar i praktiskt-estetiska ämnen på gymnasiesärskolan, och en

    med 9 verksamhetsträningsprogramselever ville jag skaffa mig en uppfattning om

    hur undervisningen ser ut i praktiskt-estetiska ämnen på gymnasiesärskolan idag.

    Sammanfattningsvis kom jag fram till att skapande verksamhet på

    gymnasiesärskolan ger eleverna glädje, bättre självförtroende och många olika

    sorters kunskaper och färdigheter, viktiga både för nuet och vuxenlivet, och eftersom

    många särskoleelever har begränsade möjligheter att uttrycka sig i tal och skrift är

    det viktigt för dem att få uttrycka sig genom att skapa i praktiskt-estetiska ämnen.

    Jag kom också fram till att det finns en tudelning mellan praktiska och teoretiska

    ämnen på gymnasiesärskolan och att eleverna kan göra kunskapsvinster om

    pedagogerna arbetar mer ämnesöverskridande. Vidare fann jag att många personer

    med utvecklingsstörning har ett speciellt och personligt uttryck i sina alster.

    Tilldelningsdatum2010-feb.-01
    OriginalspråkSvenska
    HandledareElisabet Malmström (Handledare) & Svederberg Eva (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nyckelord

    • praktisk kunskap
    • skapandets mervärden
    • praktiskt-estetiska ämnen
    • gymnasiesärskolan
    • praktisk konsttillverkning.

    Citera det här

    '