”Jag ser inte skillnaden i att en fritidslärare ska palla mer”
: Lärare i fritidshems uppfattningar om den komplexa yrkesrollen

  • Martina Andersson
  • Amanda Larsen

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Föreliggande studie har gjorts med syftet att bidra till en förståelse hur verksamma lärare i fritidshem uppfattar och tolkar sin yrkesroll samt hur yrkesrollen ter sig. Det teoretiska perspektiv som studien har tillämpat är fenomenografi och genom semistrukturerade intervjuer som metod har empiri samlats in. Empirin har sedan analyserats i enlighet med en fenomenografisk analysmodell som innefattar sju steg och på så sätt resulterat i kvalitativt skilda uppfattningar kring yrkesrollen. Föreliggande studies huvudresultat visar att de fritidslärare som tjänstgör i obligatoriska skolan uppfattar att de har ett dubbelt uppdrag som genererar i en komplex yrkesroll. Vidare går det att utläsa att rektorn oftast inte är lika insatt i fritidshemmet som i den obligatoriska skolan. Resultatet visar även att samverkan mellan skolan och fritidshemmet upplevs som bristfällig och enkelspårig. Föreliggande studies slutsats blir därmed att yrkesrollen som lärare i fritidshem generellt innefattar ett dubbelt uppdrag som är utmanande att upprätthålla utan adekvata förutsättningar. Vidare visar studien att yrkesrollen innefattar en komplexitet som påverkar yrkesutövandet för fritidslärarna. Studiens titel är ett citat utvalt från resultatet. Citatet har valts som titel för det är ett tydligt exempel på den komplexitet som framkommer i studien.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareGöran Roos (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • lärare i fritidshem
  • yrkesroll
  • uppfattning
  • fenomenografi
  • dubbelt uppdrag
  • fritidslärare
  • samverkan

Citera det här

'