I föreliggande fallstudie har ett utvalt fritidshem undersökts utifrån ett språkutvecklande perspektiv. Språk och kommunikation är ett område som Skolinspektionen år 2018 identifierade som bristfälligt inom fritidshemmens verksamhet, och är därav relevant att undersöka. Utifrån sociokulturell teori har studien undersökt hur personal i fritidshemmet möjliggör för den språkliga lärmiljön i verksamheten, det vill säga hur eleverna utmanas och stöttas för att utveckla samt fördjupa sitt språkande inom ramen för fritidshemmets verksamhet. Genom observationer där interaktion mellan personal och elever har iakttagits, samt en gruppintervju med fritidshemmets aktuella arbetslag, har forskningsfrågorna kunnat besvaras. Genom medvetenhet har arbetslaget skapat en tydlig struktur för att tillvarata språkutvecklande möjligheter. Likväl har resultatet visat på att det i interaktion med eleverna krävs medvetenhet i hur en själv som personal använder språket samt för samtal som fördjupar tänkande samt dialoger.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- språkutveckling
- interaktioner
- sociokulturellt perspektiv
- fritidshemmets verksamhet
- stöttning
”Jag tänker att man vill rusta dem”: En fallstudie om språkutvecklande förhållningssätt i fritidshemmens verksamhet
Fredin, M. (Författare), Andersson Rasidaki, K. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå