Narrativ historieundervisning har visat många möjligheter, bland annat att det väcker intresse för ämnet historia och att det varierar undervisningen. Däremot har flertalet begränsningar även framställts som påverkar användningen av arbetssättet, bland annat att arbetssättet behöver passa elevgruppen. Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar kring narrativ historieundervisning inom vikingatiden samt dess möjligheter och begränsningar. Forskning inom detta område är bristfällig, dels vad gäller narrativ historieundervisning på mellanstadiet men även lärares uppfattningar kring detta arbetssätt. Vidare finns det lite forskning om detta område inom vikingatiden och därför är det av intresse att undersöka. För att undersöka området genomförs semistrukturerade intervjuer och de historiedidaktiska frågorna vad, hur och varför utgör grunden i dessa intervjuer. Resultatet analyseras utifrån ett fenomenologiskt perspektiv och det visar att narrativ historieundervisning med fokus på fritt berättande inte är en vanlig undervisningsmetod. Trots det synliggörs många möjligheter med arbetssättet i undersökningen. En begränsning som ofta framkommer i denna studie är tidsbrist och det kan möjligtvis vara orsaken till att majoriteten av intervjupersonerna inte arbetar med narrativ historieundervisning i form av fritt berättande.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ingemar Ottosson (Handledare), Staffan Stranne (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- historiedidaktik
- fritt berättande
- narration
- narrativitet
- vikingatiden
- berättelse
- berättande form
“Jag tror att det blir ett engagemang på ett helt annat sätt hos barnen”: En kvalitativ studie på mellanstadiet om narrativ historieundervisning inom vikingatiden
Ekvall, O. (Författare), Nilsson, S. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå