Abstract
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar samtbeskrivningar om språkutveckling vid spontana situationer utifrån en
fenomenografisk ansats. Utifrån studiens syfte och frågeställningar har en
kvalitativ studie genomförts och material har samlats in genom semistrukturerade
intervjuer tillsammans med sex förskollärare på fem olika förskolor. Materialet
har analyserats genom en fenomenografisk analysmodell som genererat olika
rubriceringar till analys och diskussion. Resultatet i studien visar mest likheter i
förskollärarnas beskrivningar av sitt arbete med språkutveckling vid spontana
situationer. Förskollärarna beskrev sitt arbete med språkutveckling på förskolan
och att det innebär att förskollärare ska ge barnen förutsättningar för detta.
Förskollärarna uppfattade att språkutveckling sker och arbetas med under hela
dagen på förskolan vid olika spontana situationer.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Carita Sjöberg Larsson (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Spontana situationer
- förskola
- språkutveckling
- uppfattningar
- beskrivningar
- förskollärare