”Jag tror att det spontana är nyckeln för språkutveckling”
: Förskollärares uppfattningar om språkutveckling vid spontana situationer

  • Johanna Hansson
  • Jennifer Krüger

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar samt
beskrivningar om språkutveckling vid spontana situationer utifrån en
fenomenografisk ansats. Utifrån studiens syfte och frågeställningar har en
kvalitativ studie genomförts och material har samlats in genom semistrukturerade
intervjuer tillsammans med sex förskollärare på fem olika förskolor. Materialet
har analyserats genom en fenomenografisk analysmodell som genererat olika
rubriceringar till analys och diskussion. Resultatet i studien visar mest likheter i
förskollärarnas beskrivningar av sitt arbete med språkutveckling vid spontana
situationer. Förskollärarna beskrev sitt arbete med språkutveckling på förskolan
och att det innebär att förskollärare ska ge barnen förutsättningar för detta.
Förskollärarna uppfattade att språkutveckling sker och arbetas med under hela
dagen på förskolan vid olika spontana situationer.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareCarita Sjöberg Larsson (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Spontana situationer
  • förskola
  • språkutveckling
  • uppfattningar
  • beskrivningar
  • förskollärare

Citera det här

'