Abstract
I detta arbete undersöks det Mendelejevs historiebeskrivning i kemi 1 och 2 läroböcker samt hur läroböcker inom kemi 1 och 2 använder sig utav historiebeskrivningar. För att ta reda på användning av historiebeskrivningar i läroböcker analyserades läroböckers historiebeskrivningar för att se hur svenska kemi 1 och 2 läromedel använder sig utav historiebeskrivningar. Läroböckerna som analyserades i denna studie visar att läroböcker tenderar att fokusera på att överföra kunskap om modeller och teorier. Detta leder till att historiebeskrivningar i läromedel är oftast korta och kan inte beskriva naturvetenskapens karaktär.Att använda sig utav historia inom naturvetenskapen kan kännas främmande men användning av historia i naturvetenskapen är ett mycket utforskat fält som gynnar elevers förståelse av naturvetenskapens karaktär.
Men att använda sig utav historiebeskrivningar inom naturvetenskapen kommer med sina fallgropar som en lärare behöver tänka på innan man använder sig utav historia i naturvetenskapen. En av fallgroparna som dagens historiebeskrivningar innehåller är att vetenskapsmän oftast beskrivs som hjältar. Dessa hjälte-beskrivningar leder ofta till faktafel, missvisande bild över naturvetenskapens karaktär samt gör att naturvetenskapen inte upplevs tillgänglig till alla. Läroböcker som analyserats i detta arbete stämmer väl med i denna bild som forskare visar som historiebeskrivningar.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Elisabeth Einarsson (Handledare), Anders Jönsson (Bedömande lärare) & Kristina Juter (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- kemins historia
- Mendelejev
- kemi 1