Klossar -en väg till kunskap
: En studie av förskolor och skolors användning av konkret och laborativt materiel

  • Malin Flink
  • Mona-Lisa Nilsson

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    I vårt examensarbete har vi valt att förkovra oss inom matematikens värld, en studie av skolors

    användning av konkret och laborativt materiel. Syftet för undersökningen är att

    undersöka möjligheter och anledningar till att använda konkret och laborativ materiel vid

    inlärning av matematik.

    I litteraturdelen lyfter vi fram teorier om lärandet med extra fokus på matematiken. Utifrån

    litteraturen är det tydligt hur viktigt det praktiska arbetet är för inlärning. Det framkommer

    att konkret och laborativt materiel synliggör matematiken på ett sådant sätt att

    eleverna kan lösa svårare uppgifter. När eleven ges möjligheten att få använda konkret och

    laborativt materiel kan de nå en högre abstraktionsförmåga.

    Metoden vi använt oss av är kvalitativ undersökningen. Av resultatet kunde man se att

    vanligt förekommande materiel som finns tillgängligt för eleverna är klossar, olika

    naturmateriel samt Montessoripedagogikens matematikmateriel. Något som är tydligt är

    behovet av utrymme för att kunna arbeta med olika konkreta och laborativa materiel.

    Tillgängligheten av materielen är viktig för att användandet skall bli en naturlig del av

    matematikundervisningen.

    Ämnesord

    Konkret materiel, laborativt materiel, praktiskt arbete, matematikundervisning

    :
    Tilldelningsdatum2010-aug.-24
    OriginalspråkSvenska
    HandledareSune Jonasson (Handledare) & Torgny Ottosson (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • konkret materiel
    • laborativt materiel
    • praktiskt arbete
    • matematikundervisning

    Citera det här

    '