Abstract
I denna studie har leken undersökts utifrån barns perspektiv. Hermeneutisk ansats har använts som teoretiskt grund för att kunna tolka det empiriska materialet som inhämtas med hjälp av kvalitativa intervjuer. Barns berättelser har lagt grunden för studien och syftet har varit att tolka barns berättelser om sina inspirationskällor till lek.Resultat bekräftar tidigare forskning gjorda utifrån barnperspektivet, som visat att lek är något som sker spontant. Det är känslofyllt, och påverkas av både medialisering och kamratrelationer för att komma till stånd. Denna studie tillför ytterligare perspektiv till tidigare forskning samt påvisar regellekens och lekmiljöns inverkan på lekens genomförande. Regelleken framträder och har en till synes starkare position än vad som framkommit i tidigare studier.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Jonas Söderholm (Handledare), Ann-Christin Sollerhed (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- barns perspektiv
- barns lek
- hermeneutik
- fritidshem