Abstract
Syftet med denna studie är att skapa en fördjupad förståelse och kunskap kring konflikter ochkonflikthantering inom detaljhandeln. Studien handlar om medarbetares upplevelse om chefens roll
vid konflikter och konflikthantering. I undersökningen användes en kvalitativ metod bestående av
semistrukturerade intervjuer med sex medarbetare från detaljhandeln.
Resultatet visar att att samarbete, olika ståndpunkter och arbetsfördelning är de tre huvudsakliga
orsakerna till att konflikter inom detaljhandel uppstår. Utifrån respondenternas svar av upplevd
konflikthantering identifierades ignorerande, kortsiktig, tillmötesgående , kompromissande
konflikthantering, stöttande hantering och uteblivet stöd. Vidare fann vi att medarbetare inom
detaljhandeln värdesätter samtal och kommunikation med respektive chef. Ytterligare aspekter som
anses viktiga för medarbetarna är öppenhet, god kommunikation och opraktiskt ledarskap.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Vesa Leppänen (Handledare) |
Utbildningsprogram
- Personal- och arbetslivsprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Arbetslivsstudier (50903)
Nyckelord
- konflikter
- konflikthantering
- detaljhandeln
- medarbetares upplevelse
- stöd i konflikter
- konflikthanteringsstilar