Abstract
Insekter som mat är ett ämne som fått mycket uppmärksamhet på senare tid. För att insektsmat ska kunna slå igenom i västvärlden, där insekter i nuläget inte konsumeras, måste man ta reda på hur insektsmat uppfattas av konsumenter, och vilka konsumentgrupper som äter insekter i andra länder. Detta ger en bild av hur insekter kan och bör användas på den svenska marknaden. Syftet med denna uppsats är att undersöka associationer och preferenser rörande insektsmat i Sverige och Sydafrika. Studien undersöker vilka konsumentgrupper som äter insekter i de två länderna, vad konsumenterna har för associationer och preferenser för insektsätande, och hur insekter kan användas i mat i framtiden. En webbaserad enkät skickades ut till konsumenter i vardera land, och besvarades av totalt 73 deltagare. Frågorna handlade om associationer, preferenser och erfarenhet i förhållande till insektsätande. Tre insektsproducenter intervjuades i Sverige och Sydafrika för att ge en förståelse för produktionen samt deras tankar och erfarenheter av branschen och konsumenterna, nu och i framtiden. Oberoende av i vilket land undersökningen genomfördes var det inte möjligt att karaktärisera några konsumentgrupper där entomofagi var mer vanligt förekommande. När insekter används i mat föredrar konsumenter att dessa mals ned till ett pulver. Insekter associeras ofta med att vara näringsrikt, billigt och miljövänligt, samt med ovana och äckel.
Tilldelningsdatum | 2020-okt.-23 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Viktoria Olsson (Handledare) & Maria Nyberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Gastronomiprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (50901)
Nyckelord
- entomofagi
- associationer
- mat
- kultur
- neofobi
- konsumentpreferenser