Abstract
Kreditbetyg har en stor roll i den ekonomiska sfären och är en väsentlig del förmånga investerare. Kreditvärderingsinstitut agerar som mellanhänder och
förmedlar information som annars skulle vara svårtillgänglig. Det är därför
intressant att undersöka om investerare tar sig an den nya informationen som
tillkommer när ett nytt kreditbetyg presenteras. Denna rapport undersöker denna
fråga genom att analysera hur den genomsnittliga avkastningen reagerar när en
kreditbetygsförändring sker. Studien baseras på den effektiva marknadshypotesen,
informationsasymmetri och investeringsstrategier. Resultaten har tagits fram med
hjälp av både regressionsanalyser och eventstudier. Med hjälp av dessa två metoder
framkom både hur avkastning och kreditbetyg korrelerar med varandra, samt hur
en kreditbetygsförändring påverkar avkastningen. Tillhörande eventstudien
presenterades även hypoteser där vid kreditbetygsuppgradering förväntades
avkastningen att öka medan vid kreditbetygsnedgradering förväntades
avkastningen att minska. Resultaten från regressionsanalyserna visade att det ej
finns något samband mellan kreditbetygsförändringar och avkastning.
Eventstudierna visade på motsatt resultat än vad hypoteserna förutspådde. Då båda
metoderna visade på ett resultat som inte tyder på att kreditbetyg påverkade
avkastning drogs slutsatsen att kreditvärderingsinstitut inte hjälper till med att
minska informationsasymmetri. Marknaden är därmed redan effektiv och priset
sätts utan kreditbetygens hjälp.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Elias Bengtsson (Handledare) & Emil Numminen (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ekonomprogrammet
Kurser och ämnen
- Bank och finans
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Nationalekonomi (50201)
Nyckelord
- kreditbetyg
- kreditvärderingsinstitut,
- avkastning
- regressionsanalys
- eventstudie