Folkhälsomyndigheten har gjort en studie om sexuell, reproduktiv hälsa och rättigheter, som har påverkat Skolverket att uppdatera stycken ett och två i läroplanen. Hösten 2022 kom det därför en ny uppdaterad läroplan (Lgr 22) med nya skrivelser kring sexualitet, samtycke och relationer. Vår uppsats tar en utgångpunkt i diskursanalys där vi ska belysa hur fritidshemspersonalen samtalar kring de nya skrivelserna stycke ett och två i Lgr 22 samt hur de beskriver sin kompetens kring kunskapsområdena. Vi har använt oss av Svenssons (2019) fem steg i diskursanalys. Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för hur verksam personal i fritidshemmet talar om sexualitet, samtycke och relationer och vilka betydelser dessa ges av personalen i förhållande till det fritidshemspedagogiska uppdraget. Resultatet visar två diskurser som framkommit; kunskapsluckan skapar osäkerhet och med utgångspunkt i det personliga. Det visar att personalen på fritidshemmet efterfrågar kunskapsutveckling kring sin kompetens om kunskapsområdena och dess innebörd för att kunna bedriva undervisning som uppfyller läroplanens syfte.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- fritidshem
- läroplan
- relationer
- samtycke
- sexualitet
- undervisning
Kunskapsluckan på fritidshemmet?: Sexualitet, samtycke och relationer
Funck, F. (Författare), Gunnarsson, A. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå