Kunskapsluckan på fritidshemmet?
: Sexualitet, samtycke och relationer

  • Frida Funck
  • Annica Gunnarsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Folkhälsomyndigheten har gjort en studie om sexuell, reproduktiv hälsa och rättigheter, som har påverkat Skolverket att uppdatera stycken ett och två i läroplanen. Hösten 2022 kom det därför en ny uppdaterad läroplan (Lgr 22) med nya skrivelser kring sexualitet, samtycke och relationer. Vår uppsats tar en utgångpunkt i diskursanalys där vi ska belysa hur fritidshemspersonalen samtalar kring de nya skrivelserna stycke ett och två i Lgr 22 samt hur de beskriver sin kompetens kring kunskapsområdena. Vi har använt oss av Svenssons (2019) fem steg i diskursanalys. Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för hur verksam personal i fritidshemmet talar om sexualitet, samtycke och relationer och vilka betydelser dessa ges av personalen i förhållande till det fritidshemspedagogiska uppdraget. Resultatet visar två diskurser som framkommit; kunskapsluckan skapar osäkerhet och med utgångspunkt i det personliga. Det visar att personalen på fritidshemmet efterfrågar kunskapsutveckling kring sin kompetens om kunskapsområdena och dess innebörd för att kunna bedriva undervisning som uppfyller läroplanens syfte.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareChristian Kinnwall (Handledare), Mattias Nilsson Sjöberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fritidshem
  • läroplan
  • relationer
  • samtycke
  • sexualitet
  • undervisning

Citera det här

'