Abstract
I studien har vi utgått från en kvalitativ forskningsmetod, innehållande semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på olika förskolor i en kommun. Empirin analyserades utefter Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori. Resultatet pekar på olika förutsättningar till planering av pedagogisk verksamhet och gemensam reflektion. Alla respondenter i studien menar att tiden för gemensam reflektion är viktig för att nå utveckling i det pedagogiska arbetet, men förutsättningarna ser olika ut.
Vår slutsats är att samma förutsättningar till planering, reflektion och utvärdering inte ges i den likvärdiga förskolan.
Tilldelningsdatum | 2020-mars-04 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ing-Marie Åkerblom (Handledare) & Anna Linge (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- systematiskt kvalitetsarbete
- planering av pedagogisk verksamhet
- förskollärare
- styrdokument