Lärandeteoriers roll i läraryrket
: En studie om hur lärare tillämpar lärandeteorier i sin undervisning

  • Rebecca Guerra
  • Anna Feldt

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. Metoderna för undersökningen är observation med efterföljande djupintervju av fyra lärare samt en enkätundersökning med 20 deltagare. I litteraturdelen beskrivs kort de tre lärandeteorierna samt hur de kan tillämpas. I resultaten framkommer det att en svag majoritet av lärarna visar på explicit användande av teorierna i sin undervisning och en mindre del uppvisar implicit användande av teorierna, medan endast fyra deltagare inte alls utgår från lärandeteorier i sitt arbete.

    Tilldelningsdatum2012-dec-06
    OriginalspråkSvenska
    HandledareYair Sapir (Handledare) & Sinikka Neuhaus (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • lärandeteorier
    • behaviorism
    • konstruktivism
    • sociokulturellt perspektiv
    • lärare
    • undervisning

    Citera det här

    '