I den här enkätstudien undersöks i vilken mån lärare i fritidshem anser att de besitter den digitala kompetens som behövs för att främja elevernas lärande. Vidare undersöks om eventuella skillnader i deltagarnas uppfattningarna kan relateras till deras skiftande ålder. För att nå ett trovärdigt resultat har studien utgått från kvantitativa data. Den data som används i studien har samlats in genom en enkät där frågorna utformats efter ramverket TPACK och enkäten har skickats ut till 185 rektorer från olika skolor i hela Sverige. Studien förstärks med internationell och nationell forskning som belyser ämnet i fråga. Resultatet påvisar att den uppfattade digitala kompetensen är låg i förhållande till de krav som finns i läroplanerna i de aktuella skolorna. Resultatet som framkommer i studien visar att det finns skillnader mellan åldersgrupper på så sätt att yngre åldersgrupper anser sig ha högre digital kompetens jämfört med äldre åldersgrupper.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- fritidshem
- TPACK
- digital kompetens
- åldersskillnad
- åldersgrupper
- IKT
Lärare i fritidshems upplevda digitala kompetens: En undersökning om eventuella åldersgruppsskillnader
Brandsten, S. (Författare), Ekblad, J. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Kandidatexamen