Abstract
Den ökade migrationen i Sverige har bidragit till att antalet elever som talar fleraspråk har ökat i många skolor. En följd av detta är att läraren behöver vara
nytänkande och konsekvent med vilka strategier som används i klassrummet för
att främja samtliga elevers språkutveckling. I tidigare forskning kan vi se att det
finns ett behov av specifik kunskap om undervisning i det flerspråkiga
klassrummet. Syftet med denna studie är att ta reda på vilka metoder som lärare
använder för att stödja flerspråkiga elevers språkutveckling samt vilka utmaningar
verksamma lärare möter i det flerspråkiga klassrummet. Resultatet visar att lärare
är medvetna om vilka strategier de väljer att använda i klassrummet men trots
detta uttrycks en önskan om utbildning i svenska som andraspråk. Vidare
framkommer det att modersmålet är en resurs som stöttar utvecklingen av ett nytt
språk. Däremot indikerar resultatet att det finns svårigheter med att använda
transspråkande i praktiken. Studien har genomförts med hjälp av intervjuer och
empirin har analyserats utifrån en fenomenologisk infallsvinkel samt ett
sociokulturellt perspektiv.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Simone Löhndorf (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Flerspråkighet
- lärarstrategier
- sociokulturellt perspektiv
- det flerspråkiga klassrummet
- språkutveckling