Forskning visar att det är viktigt med att eleverna är delaktiga och engagerade i matematikdiskussioner för att utveckla kunskaperna i matematik. Lärarens roll i detta arbete är betydelsefullt genom det stöd som ges i form av så väl gruppindelningar som frågor och annat stöd. Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevda framgångsfaktorer kring organiseringen av matematikundervisningen för att öka elevernas delaktighet och engagemang i matematiska diskussioner, samt vilken typ av frågor och annat stöd de använder sig av för att öka elevernas möjligheter att delta i diskussionerna. Undersökningen är genomförd med kvalitativ metod på fyra olika grundskolor i södra Sverige. Åtta matematiklärare intervjuas och därefter genomförs en tematisk analys. Resultatet visar att lärarna använder sig av gemensamma uppgifter och eleverna diskuterar dessa i par eller grupper. Lärarna gör genomtänkta gruppindelningar och varierar dessa utifrån målet med uppgiften. Lärarna ger eleverna stöd genom att gå runt i grupperna och muntligt stötta dem i kommunikationen. Genom att läraren ställer olika typer av frågor får eleverna utveckla sina matematiska kunskaper i diskussioner med andra. Genom kommunikativt stöd i form av frågor, bildstöd m.m. bidrar lärarna till att skapa ett situerat lärarende där eleverna kan känna trygghet att delta och engagera sig i matematiska diskussioner. Specialläraren kan bidra till elevernas möjligheter att delta i matematiska diskussioner genom att stötta läraren i organiseringen av lektionerna samt ge riktat stöd till enskilda elever.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- delaktighet
- diskussion
- engagemang
- kommunikation
- matematik
- medierande redskap
- stöttning
Lärares stöd till elever för ökat deltagande och engagemang i matematiska diskussioner
Gustafsson, A. (Författare), Svensson, A. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå