Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi Identifiering och pedagogiska åtgärder för barn i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

  • Medeleine Andersson
  • Marie Jönsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med vår undersökning var att ta reda på om det går att identifiera de barn som ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi redan i förskolan. Vi frågade oss hur pedagogerna i så fall kan identifiera barnen samt hur vi kan underlätta för barnen i deras senare läs- och skrivinlärning.

    För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra logopeder och en specialpedagog som arbetar med barn med språkstörningar eller läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Resultaten visar att det går att identifiera barn som ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter redan i förskolan. Barnen har svårt att rimma, kan inte sätta ihop/ta isär ord, kan inte lyssna ut ljud i ord, är inte intresserade av att lyssna på böcker. Det bör nämnas att alla barn som har dessa svårigheter i förskolan inte får läs- och skrivsvårigheter senare i skolan.

    Våra slutsatser är att pedagogerna kan hjälpa barnen genom att träna deras språkliga medvetenhet, vilket alla barn har nytta av även de som inte ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt att ju tidigare barnen blev identifierade desto mindre svårigheter får de senare i skolan.

    Vi ger även en översikt över tidigare forskning om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i litteraturen.

    Tilldelningsdatum2005-juni-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '