Abstract
Det övergripande syftet med vår studie har varit att beskriva hur fyra lärare i årskurs 1–3 arbetar med läsförståelse i undervisningen och hur de bedömer elevers kunskaper i området läsförståelse. För att besvara våra frågeställningar valde vi att ta hjälp av tidigare forskning och litteratur för att skapa en bakgrund om läsförståelse och om bedömning inom området. I denna kvalitativa studie har vi samlat in data med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som är verksamma i årskurs 1–3. Studiens resultat visar att samtliga lärare som deltagit har lyft samtalets betydelse i arbetet med läsförståelse och för att kunna bedöma elevers kunskaper inom området. Samtalet är centralt eftersom läsförståelse är något som sker i elevers huvud – för att få en inblick i hur elever tänker behöver deras tankar synliggöras. Detta var även något som vi drog som slutsats i vår studie, nämligen samtalet och dess betydelse för elevers lärande.
Tilldelningsdatum | 2018-feb.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Eva Borgfeldt (Handledare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
Nyckelord
- läsförståelse
- bedömning
- dokumentation
- läsförståelsestrategier
- samtal
- sociokulturellt perspektiv