Abstract
På mellanstadiet blir texter svårare och kraven på eleverna ökar när de förväntasinhämta kunskap genom skriftspråk. Detta syns tydligt i naturvetenskapliga texter
där texterna är informationstäta, har svåra begrepp och ställer högre krav på
läsaren. För att lättare förstå sådana texter kan det gynna läsaren att behärska en
läsförståelsestrategi. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i årskurs
fyra använder CSR-modellen efter genomförd undervisning. Syftet är också att
undersöka hur elever upplever arbetet med CSR på naturvetenskapliga texter.
Detta undersöks genom att undervisa om CSR i en klass i årskurs fyra. Metoden
är att observera 15 elever uppdelade i fyra grupper samt att intervjua åtta av dem
om deras arbete och upplevelser. Resultatet av elevernas genomförande visar att
instruktionerna för CSR kunde följas efter undervisningsperioden men att
samarbetet i grupperna var ett hinder. Elevernas upplevelse av CSR är
övervägande positivt men det finns delar som upplevs negativt. Resultatet
analyseras utifrån den teoretiska utgångspunkten som är de fyra teoretiska
perspektiven av kooperativt lärande.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Maria Eriksson (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- CSR
- läsförståelse
- naturvetenskapliga texter
- grupparbete
- kooperativt lärande
- mellanstadium