Läsklar i grupp
: Tidiga läsinsatser genom den multimodala läsmetoden Läsklar

  • Ewa Gustafsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Att som barn få uttrycka sig genom språk och kommunikation genomsyrar all verksamhet inom skolan. Språket är viktigt i alla ämnen samt för att vara en del av samhället, där läsning och skrivning bygger grunden. Som speciallärare upplever jag att det är viktigt att undersöka och sprida goda exempel på tidig läsutveckling, då det är stora skillnader i vilka läsmetoder och stöd barnen kan få av speciallärare/specialpedagog i förskoleklass och årskurs 1. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur Läsklar, en multimodal metod för att utveckla läsningen, kan användas på gruppnivå samt, vilken betydelse detta kan ha för barnens tidiga läsutveckling. Vidare kom lärares syn på arbetssättet och speciallärarens roll att belysas. Studien som är kvalitativ har utförts på skolor i tre olika kommuner i södra Sverige, där tre observationer av lektioner där metoden Läsklar används i grupp och tre intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lärandet genom Läsklar sker i ett sociokulturellt samspel med en tydlig struktur. Lärarna arbetar i ett tematiskt sammanhang med varierade artefakter i form av multimodala arbetsformer. Lärarna använder lyssnandets pedagogik och sig själv som en artefakt. Resultaten är enligt lärarna fantastiska, de beskriver en stor glädje hos barnen och en positiv utveckling hos barnen genom arbetet med Läsklar. Framgångsfaktorerna är enligt lärarna gruppens betydelse, materialet och elevernas intresse för att läsa. Nackdelarna som synliggjordes är gruppens storlek, tiden för arbetet och speciallärarens frånvaro. Ur ett specialpedagogiskt perspektiv och utifrån speciallärarens roll kan Läsklar i grupp i de tidiga åren betyda att eleverna på ett lustfyllt, inkluderat sätt är väl förberedda inför sin fortsatta skolgång.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareHelena Sjunnesson (Handledare), Helena Sjunnesson (Examinator) & Sofia Lindberg (Bedömande lärare)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Anpassad grundskol
  • förskoleklass,
  • grupp
  • läsklar
  • multimodal
  • speciallärare
  • tidiga läsinsatser
  • tidig läsutveckling

Citera det här

'