Läsläxor på lågstadiet
: En intervjustudie om fyra lågstadielärares erfarenheter

  • Lisen Hjortenbrink Persson
  • Sara Hägerstam

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Studiens syfte är att undersöka om och hur lärare säger sig anpassa läsläxan utifrån elevers förutsättningar, behov och intressen. Syftet är också att undersöka om läsläxan i ämnet svenska används i en social kontext. Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och Aidan Chambers teori om läsning och socialt lärande. Undersökningen är kvalitativ och har genomförts genom semistrukturerade intervjuer vilka gett en insyn i fyra lärares erfarenheter av läsläxor. Resultatet från denna studie visar att det finns två huvudtyper av arbetssätt vid läsläxor; lärare som använder sig av en gemensam läslära i läsläxa och lärare som låter eleverna välja valfri bok att läsa i läsläxa. Läslära är ett läromedel och innebär att eleverna läser samma bok i läsläxa men med olika svårighetsgrad och mängd text. Studien visar att lärare främst anpassar läsläxan utifrån elevers läsförmåga genom mängd och svårighetsgrad på bok. En slutsats som dras är att lärare behöver arbeta mer med läsläxan i skolan innan den ges ut för att alla elever ska ha möjlighet att genomföra läsläxan själva utan krav på resurser från hemmet. De intervjuade lärarna är eniga om att hänsyn till elevens intresse tas i elevens fria val av litteratur att läsa i läsläxa. Resultatet från studien visar en avsaknad av gemensamt arbete med läsläxan, främst vid uppföljning av läsläxan. De lärare som använder sig av en läslära i läsläxa har ett större gemensamt arbete jämfört med de lärare som inte använder sig av en läslära.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareTyra Nilsson (Handledare) & Christoffer Dahl (Bedömande lärare)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • läsläxa
  • läslära
  • intresse
  • läsutveckling
  • undervisning

Citera det här

'