På grund av Sveriges sjunkande Pisa-resultat 2013 initierades flera satsningar i Sverige. En av dessa storsatsningar är kompetensutvecklingsprogrammet Läslyftet som bygger på kollegialt samarbete mellan lärare i syfte att utveckla deras läsundervisning. Syftet med studien är att studera några lågstadielärares uppfattningar om sitt deltagande i Läslyftet, med fokus på vilka kunskaper deltagarna anser sig ha utvecklat samt på vilka sätt det bidragit till en utvecklad läsundervisning. För att synligöra lärarnas uppfattningar grundar sig studien på intervjuer med sex lågstadielärare, där fenomenografin används både som teoretisk utgångspunkt och analysverktyg. Resultatet visar att lärarna är övervägande positiva till Läslyftet. En avgörande faktor som bidrar till deras positivitet är det kollegiala lärandet, vilket möjliggör en gemensam erfarenhetsbas. Detta baseras på att både låg- och mellanstadielärare deltog tillsammans och utförde gemensamma uppgifter. Det kollegiala lärandet visar sig vara av stor betydelse då det främjade ett erfarenhets- och kunskapsutbyte. Det resulterade i både förvärvandet av nya kunskaper samt repetition av redan befintliga kunskaper. Lärarnas utveckling av den egna läsundervisningen påverkades av deltagandet i Läslyftet I den meningen att de anser att de fått en ökad medvetenhet kring arbetet med böcker, textbearbetning, lässtrategier samt att läsningen har fått ta en större plats i undervisningen En slutsats är att samtliga lärare är positiva till sitt deltagande i Läslyftet då bland annat ett samarbete mellan stadierna gav dem tillfälle att ta del av varandras undervisningspraktiker.
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- fenomenografi,
- lågstadielärare
- läsundervisning
- utvecklande undervisning
- kunskaper
Läslyftet, en pedagogisk revolution!: En intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar om sitt deltagande i Läslyftet
Ciroku, M. (Författare), Nilsson, S. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå