Abstract
I studien undersöks om ett laborativt arbetssätt påverkar 46 elevers intresse och förståelse för matematik. Genom enkäter av flervalskaraktär studeras elevernas inställning till matematik och hur en bra matematikundervisning ska vara. Genom kvalitativa intervjuer med sju matematiklärare undersöker vi hur de ser på laborativ matematik och hur de lägger upp sin undervisning, Då urvalet är litet gäller resultatet endast för studien.
Gensvaret på laborationer och praktisk problemlösning tyder på att de flesta uppskattade att arbeta i grupp på ett mer praktiskt och undersökande sätt och flertalet kunde ta till sig den nya kunskapen. Om laborativa inslag höjer elevernas kunskapsnivå kunde inte påvisas under studien. Enkätsvaren visar att eleverna ibland finner matematiken lätt och ibland svår, att vissa avsnitt är roliga, medan andra är tråkiga. Eleverna vill ha en varierad undervisning, där praktiska exempel varvas med uppgifter i boken. De vill både kunna arbeta i grupp och enskilt. Mellan två gånger i veckan och en gång i månaden vill de arbeta laborativt.
Vid intervjuerna visade det sig att samtliga lärare vara positiva till laborativ matematik, men ser sig inte ha tillräckligt med tid eller resurser. I genomsnitt disponerade lärarna mellan 20 och 50 % av lektionstiden till genomgång på tavlan.
Tilldelningsdatum | 2005-dec.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)