Abstract
Leken har en stor betydelse för barns utveckling. För barn som är i behov av särskilt stöd ex. svårt att koncentrera sig eller brister i sitt lekbeteende, finns lekarbete som är ett specialpedagogiskt arbetssätt. Lekarbete står för ”barnet i lek arbetar med sin utveckling”. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger utrycker sig kring lekens betydelse, om leken finns med i det dagliga arbetet i skolan och om lek/lekarbete är något som används som ett specialpedagogiskt arbetssätt i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. I litteraturgenomgången behandlas bl.a. vad lek är, hur olika forskare ser på lek, lek i förskola/förskoleklass/skola och lekarbete som ett specialpedagogiskt arbetssätt. Genom att intervjua sex pedagoger som arbetar i förskoleklass och skolans första år har jag undersökt hur de ser på vad lek är, att använda lek i lärandet och lek som ett specialpedagogiskt arbetssätt. Resultatet av undersökningen visar att pedagogernas definition av lek varierar, men att de alla anser att leken är viktig och att de använder sig mycket av lek vid inlärning. Resultatet visar också att leken inte får glömmas bort och att förskolans pedagogik med mycket lek ska få plats i skolans lägre årskurser. Studien visar att lekarbete som ett specialpedagogiskt arbetssätt är en metod som kan passa och hjälpa många barn som är i behov av särskilt stöd.
Tilldelningsdatum | 2007-jan.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)