Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemmens arbetslag resonerar kring leken. Undersökningen har antagit ett socialkonstruktivistiskt perspektiv vilket innebär att människan med erfarenhet konstruerar tolkningar tillsammans i sociala sammanhang. Studien baseras på en kvalitativ metod i form av semistrukturerade gruppintervjuer tillsammans med sex olika arbetslag på fritidshem i södra Sverige. I studiens analys uppenbarades först en huvudkategori (Arbetslagets syn och förhållningssätt till lek) med två underkategorier (Lek som redskap och Miljöns betydelse) där personalens stöttning i leken är av betydelse. Nämnda kategorier har vidare resulterat i tre olika teman (Formell, Informell samt Semiformell lek) vilka omfattar leken i fritidshemmet. Studiens resultat visar att personalen anser att lek är viktigt för barns utveckling, samt att de prioriterar leken trots läroplanens undervisningsbegrepp.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- lek
- fritidshem
- socialkonstruktivism
- stöttning
- personalens uppfattning
Lek i fritidshemmet: Arbetslagets syn på lek
Färm, J. (Författare), Jönsson, I. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå