Abstract
I vårt alltmer digitala samhälle pågår det just nu en debatt om digitala verktyg och skärmanvändning i förskolan. Den här studien syftar till att undersöka vilka möjligheter och begränsningar förskollärare ser på digitala verktyg i samband med barns lek i förskolan. Studien har utgått ifrån sociokulturellt perspektiv och bygger på semistrukturerade intervjuer som genomförts med fyra förskollärare från både södra och mellersta Sverige. All insamlad empiri analyserades med hjälp av Tematiskt analys av Braun & Clarke (2006) som resulterade i sex olika huvudteman: Pedagogers personliga intresse för digitala verktyg är avgörande för kompetensutveckling (Tema 1), Barnen ska bli producenter, inte konsumenter (Tema 2), Oro för digitalisering i framtiden (Tema 3), Att projicera för lek (Tema 4), Robotar för lekfullt lärande (Tema 5) och Programmering som pedagogisk resurs (Tema 6).Våra resultat visar att barnen inte använder de digitala verktygen ensamma och slentrianmässigt, utan de används tillsammans med pedagoger i olika välplanerade lekfulla aktiviteter med ett tydligt syfte och mål. Vilka möjligheter och begränsningar som finns med digitalt verktyg för lekfullt lärande är beroende på hur det används. Förskollärarna i studien betonar att ett digitalt verktyg inte ska ersätta något annat verktyg, utan det ska användas i ett syfte när det anses tillföra något i undervisningen. När de digitala verktygen används i meningsfullt sammanhang finns det många möjligheter till ett lekfullt lärande. De begränsningar som identifierats i studien är bristen på kompetensutveckling inom IKT och digitala verktyg samt synen på användning av digitala verktyg i förskolan bland kollegor och rektorer.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Tina Kullenberg (Handledare), Björn Cronquist (Handledare) & Maria Rosberg (Handledare) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- Digitala verktyg
- skärmtid
- lek
- lärande
- digital kompetens
- förskola
- programmering
- projicering
- digital literacy