Abstract
Undersökningens syfte är att undersöka kvalitativa skillnader i pedagogers uppfattningar kring leken i fritidshemmet. Undersökningen utgår från ett fenomenografiskt perspektiv, då den riktar sig åt pedagogernas uppfattningar om lekens betydelse i fritidshemmet. Studien baseras på en kvalitativ metod i form av semistrukturerad intervju. Intervjun genomfördes i två gruppintervjuer på två olika skolor. I studiens resultat framkommer det tre kategorier med två underkategorier utifrån pedagogernas uppfattningar om lekens betydelse på fritidshemmet. Lekens betydelse för barns lärande, lekens betydelse i fritidshemmet och pedagogernas betydelse i leken. Pedagogerna uttrycker lekens betydelse på olika vis men det gemensamma uttrycket är att leken är viktig i fritidshemmet.
Tilldelningsdatum | 2021-maj-19 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Lina Hellberg (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Lärande (50303) [SSIF2011]
Nyckelord
- lekens betydelse
- fritidshemmet
- pedagogernas uppfattning
- fenomenografi
- barn