En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lek, lärande och undervisning i förskoleklass. Syftet med studien är att genom förskollärares berättelser beforska hur lek integreras tillsammans med skolifierad form i förskoleklassens undervisning och om samverkan mellan skolformerna främjar det. Härmed kan en djupare förståelse för lekens betydelse i förskoleklass skapas. Studien riktar sig i första hand till förskollärare som arbetar i förskoleklass men även till andra pedagoger i förskolan och skolans verksamhet samt alla som vill få en inblick i förskoleklassens verksamhet. Genom semistrukturerade intervjuer har empirin till studien samlats in. Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet samt utvecklingspedagogiken. Resultatet synliggjorde att arbetet med att utveckla sociala förmågor hos barn i den nya gruppen i förskoleklass är mycket betydelsefull. Vidare säger studiens resultat att lek träder fram i förskoleklassens verksamhet på varierande sätt. Resultatet pekar på att lek har betydelse i förskoleklassens undervisning och används som ett pedagogiskt verktyg på olika sätt. Samverkans betydelse synliggörs också i studien.
Tilldelningsdatum | 2021-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Katarina Johansson (Handledare) & Lena Bäckström (Bedömande lärare) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- förskola
- förskoleklass
- förskollärare
- lek
- undervisning
- samverkan
- övergång
- pedagogiskt verktyg
Lekens framträdande i undervisning med fokus på förskoleklass: En kvalitativ studie om förskollärares syn på lek som ett pedagogiskt verktyg
Liljegren, J. (Författare), Lindström, I. (Författare). 2021-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå