Loggboken - en pedagogisk möjlighet?

  • Annsofi Karlsson
  • Jasmine Larsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med detta arbete är att undersöka hur loggboken kan användas i skolan och vilka attityder lärare och elever har till loggboken. Intervjuer genomfördes med tio elever och fyra lärare i skolår sju till nio. De tio eleverna delades in i två grupper, fem elever som skriver i loggboken och fem elever som inte skriver i loggboken. I resultatet fann vi olika mönster kring elevers och pedagogers attityder samt motivation till loggboksskrivande. Pedagogernas attityder till loggboken verkar även påverka elevernas inställning till loggboken. Undersökningen visar att det krävs att pedagogen är motiverad till loggboken för att få sina elever motiverade till den. Vad beträffar undersökningsgruppens loggboksanvändning, verkar samtliga elever ha fått uppfattningen att de endast kan skriva om problem i loggboken. Skrivning i skolan sker ofta efter att eleverna lärt sig något och fokuseras ofta på en färdig produkt istället för den process som pågår under skrivandet. Loggboken kan vara ett medel att nå en integrering av skrivning i undervisningen. Loggboken kan möjligen ge tillfällen att skriva i alla ämnen, då loggboksskrivning bland annat kan te sig som ett tankeuttryck, kunskapsinhämtning, individanpassning och skrivutveckling.

    Tilldelningsdatum2006-dec.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '