Abstract
Syftet med detta examensarbete har varit att belysa hur lärare förhåller sig till uppnåendemålen i de naturorienterade ämnena för femte skolåret samt vilka förutsättningar de skapar för att eleverna ska kunna uppnå dessa mål.
Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sju lärare som undervisar elever i de lägre åldrarna i NO. I genomgång av litteratur belyser vi den målstyrda undervisningen utifrån styrdokumenten samt NO ämnenas syfte, innehåll och karaktär.
I resultatet framkommer att läraren har en avgörande roll, i form av inställning till ämnet och målstyrt arbete, för att goda förutsättningar ska kunna skapas så eleverna kan uppnå målen och i ett vidare led utrustas med den allmänbildning som samhället är i behov av. Med utgångspunkt från detta anser vi att de naturorienterade ämnena bör prioriteras i högre grad samt att lärare behöver utrustas med större insikter kring vikten av målstyrt arbete.
Tilldelningsdatum | 2008-jan.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)