Abstract
Syftet med undersökningen är att undersöka vilken skönlitteratur svensklärare på gymnasietförespråkar samt studera om lärarna har speciella värderingar kring litteratur. Detta för att sevilken sorts inofficiell skolkanon det finns i den svenska skolan i dag. Fem intervjuergenomfördes med svensklärare på gymnasiet från tre olika geografiskt placerade skolor inorra Skåne. De frågor vi sökte svar på är: Vilken skönlitteratur väljer en svensklärare pågymnasiet att använda i undervisningen av sina elever? Vilka faktorer styr svensklärares valav skönlitteratur på gymnasiet? Resultatet visar på att det existerar en skolkanon, enskolkanon som styrs av lärarna och vad de själva läste under sin gymnasietid vilket till storadelar innebär klassisk litteratur. I resultatet går det att urskilja vilka faktorer som styr lärarensval av skönlitteratur och det är faktorer som kvalitet, tid, läsbarhet, och att litteraturen fångareleven. Litteraturen måste även uppfylla kriterier som att den är analyserbar och kan utvecklaläsaren.Ämnesord:
Tilldelningsdatum | 2011-juni-30 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | AnnaClara Törnqvist (Handledare) & Lennart Leopold (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 22,5 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- skolkanon
- lärares val
- skönlitteratur
- gymnasiet
- litteraturens syfte
- läsning
- litteraturpedagogik