Syftet med denna empiriska undersökning är att med hjälp av intervjuer undersöka verksamma mellanstadielärares uppfattning kring vilka möjligheter och svårigheter som finns med utomhuspedagogik, med fokus på undervisningen i de naturorienterande ämnena (NO) i årskurserna 4-6. Vi vill även ta reda på vilka faktorer som påverkar verksamma lärare i NO att välja en undervisningsmetod framför en annan. De resultat vi fick efter att ha analyserat empirin med hjälp av en innehållsanalys samt utifrån ett fenomenologiskt teoriperspektiv, var att lärarna idag gärna vill använda sig av utomhuspedagogik på grund av de fördelar och vinster som finns med undervisningsmetoden. De menar dock på att faktorer som bristande känsla av kontroll, för stora elevgrupper och ekonomiska aspekter gör att de i många fall väljer bort utomhusundervisningen.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Maria Eriksson (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- utomhuspedagogik
- utomhusundervisning
- påverkandefaktorer
- naturorienterande ämnen
- utemiljö
Möjligheter och svårigheter med utomhuspedagogik: Enligt verksamma mellanstadielärare
Jimenez Mars, A. (Författare), Johansson, J. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå